ماينينگ

پارسيان ماينر

ماينينگ

«اين روزها ماينينگ تبديل به كار سختي شده.» «ماينري كه دوستم استفاده مي‌كنه قدرت پردازش خيلي بالايي داره.» «من يه ماينر خريدم ولي خيلي زود خراب شد.» «مي‌خوام ماينرم رو به يه استخر وصل كنم.»

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادي باشيد كه با دنياي ارزهاي ديجيتال سر و كار دارند، حتما جملاتي مشابه عبارات بالا زياد به گوشتان مي‌خورد. حرف چگونگي ماينينگ و انتخاب ماينر مناسب اين روزها حسابي بر سر زبان‌ها افتاده؛ ولي ماينر دقيقا چه چيزي است و چطور منجر به استخراج ارزهاي ديجيتال مي‌شود؟

يك مدار مجتمع با كاربري مشخص

يك مدار مجتمع با كاربري مشخص (ASIC) دستگاهي است كه تنها براي هدف استخراج ارزهاي ديجيتال طراحي شده است. اين محاسبه‌گر كوچك، شامل سري تراشه‌هايي است كه يك سيستم را تشكيل مي‌دهند. به طور كلي هر ماينر براي استخراج يك ارز ديجيتال به خصوص يا يك سري ارزهاي ديجيتال از پيش تعيين شده، طراحي شده است. بنابراين يك اسيك ماينر بيت كوين، فقط قادر به استخراج بيت كوين است.

دستگاه ماينر چطور پديد آمد؟

به وجود آورنده بيت كوين در نظر داشت بيت كوين با استفاده از CPUهاي معمولي روي لپتاپ‌ها و كامپيوترهاي شخصي استخراج شود. در روزهاي اوليه پيدايش بيت كوين، ماينرها (افرادي كه بيت كوين استخراج مي‌كنند) با استفاده از كامپيوترهاي شخصي به كسب درآمد از استخراج مي‌پرداختند. اين فرآيند كار راحتي بود؛ چون ارزش بيت كوين‌هاي استخراج شده نه تنها كفاف هزينه برق و استهلاك كامپيوتر آنها را ميداد، بلكه در آخر سود چشمگيري هم برايشان به همراه داشت. با گذر زمان و همراه با پيچيده‌تر شدن بلاك چين‌ها، كامپيوترهاي خانگي ديگر مثل قبل از پس اين فرآيند برنمي‌آمدند و يك جورهايي دخل و خرج فرآيند استخراج با اختلاف شديدي مواجه شد. در اواسط سال 2013، سخت‌افزارهاي خانگي در فرآيند استخراج در تنگنا قرار گرفتند و به دستگاه‌هاي ماينر اجازه پيشي گرفتن دادندو خريد ماينر بهترين راه براي استخراج رمز ارزها شد.

هر روز تراكنش‌هاي بيشتر و بيشتري به وجود مي‌آمدند و منابع محاسباتي مورد نياز براي ايمن‌سازي و تائيد اين تراكنش‌ها به طور نمايي در حال افزايش بودند. سازمان‌هاي استخراج براي كاهش هزينه‌ها دست به هر كاري در دفاتر كل زدند؛ از نقل مكان به نزديكي منابع برق ارزان قيمت حوالي سدها تا سرمايه‌گذاري در انبارهايي پر از اسيك ماينر. تحقيقات گسترده‌تر در حوزه علوم كامپيوتر و مهندسي كامپيوتر باعث به وجود آمدن پيشرفت‌هايي در بهره‌وري الگوريتم، بهره‌وري نرم‌افزار و بهره‌وري سخت‌افزار شد. اگر سرعت پيشرفت قابل دسترس در سخت‌افزار و نرم‌افزار نتواند از سرعت محاسباتي پيچيده بلاك چين پيشي بگيرد، استراتژي‌هاي كاهش هزينه و حداكثرسازي منفعت بايد خودي نشان بدهند. فرقي نمي‌كند كه ساتوشي ناكاموتو در تصور اوليه‌اش از بلاك چين اين مسئله را پيش‌بيني كرده باشد يا نه، ولي استخراج ارزهاي ديجيتال در مسير توسعه با موانع عظيمي مواجه شده است.

مسائل مربوط به اسيك ماينرها

 

موانع در حال افزايش براي ورود به حوزه استخراج مربوط به مسئله دوباره متمركز سازي بعد از غيرمتمركز سازي مي‌شوند. در حالي كه هدف بلاك چين غيرمتمركز سازي امنيت و پردازش در برقراري يك سيستم همتا به همتا است، استخراج مبتني بر گواه اثبات كار و اسيك ماينرها به طور فزاينده‌اي به يك مسئله متمركز تبديل شده‌اند. به عبارت ديگر، تنها اشخاص و شركت‌هايي با جيب‌هاي بزرگ قادر هستند وارد عرصه استخراج شوند و همچنان سود كنند. در حالي كه كاربران بلاك چين‌هاي مبتني بر گواه اثبات كار هنوز مي‌توانند قدردان امنيت و گمنامي استفاده از اين شبكه‌ها باشند، دانستن اين مسئله ناراحت‌كننده است كه بزرگترين بخش برق اداره كننده اين شبكه و همچنين مجموعه توكن‌ها و كوين‌هاي جديد هر دو به سمت گروه خاصي از مردم مي‌روند كه سازمان‌ها و شركت‌هاي مركزي نام دارند.

خوشبختانه، سازندگان آلتكوين‌هاي جديد به هنگام طراحي بلاك‌ها و طراح‌هاي استخراج غيرمتمركزتر، اين نگراني‌ها را در نظر گرفته‌اند. در حالي كه بعضي توسعه‌دهندگان بلاك چين براي بازداشتن تجهيزات اسيك از الگوريتم‌هاي جايگزين استخراج استفاده مي‌كنند، بقيه اكوسيستم‌هاي بلاك چين به دليل استفاده از طرح‌هاي گواه جايگزين، مثل گواه اثبات سهام (POS) در حال كسب محبوبيت بيشتري هستند. در حال حاضر، در دوراني به سر مي‌بريم كه جوامع بلاك چين با هدف پيدا كردن تاثيرگذارترين و قابل دسترس‌ترين طرح‌هاي اجماع و غيرمتمركزترين شبكه‌ها، در حال تست شدن هستند. تاثيري كه سرمايه‌گذاري ماينر اسيك روي اكوسيستم‌هاي ارزهاي ديجيتال داشت، تكنولوژي بلاك چين را وارد مسير جديدي كرد؛ و قطعا مباحث لازم براي تجديدنظر بر الگوريتم‌هاي بلاك چين، استخراج و طرح‌هاي ايجاد بلاك را آغاز كرد.

سوالات رايج درباره اسيك ماينر

در ادامه قصد داريم برخي سوالات رايج كاربران درباره اسيك ماينر را مطرح كرده و به آنها پاسخ دهيم:

آيا من مي‌توانم يك اسيك ماينر سفارشي بسازم؟

ساختن اسيك ماينر امكان‌پذير است ولي در نظر داشته باشيد كه براي اين كار نه تنها بايد با نرم‌افزارهاي برنامه‌نويسي سر و كله بزنيد بلكه بايد سخت‌افزارهاي مورد نياز را هم به طور مناسب در كنار هم نصب كنيد.

آيا با داشتن يك اسيك ماينر مي‌توانم پول به دست بياورم؟

بله مي‌توانيد؛ ولي اين كار بستگي به تعداد كوين‌هايي كه در طول زمان استخراج مي‌كنيد، قيمت سخت‌افزار مورد استفاده، هزينه برق و ساير فاكتورهايي از اين قبيل دارد.

چطور بفهمم با استفاده از يك اسيك ماينر چقدر پول مي‌توانم به دست بياورم؟

براي فهميدن اين مسئله بايد بدانيد قدرت هش (هشت ريت) ماينر مورد نظر براي يك ارز ديجيتال خاص چقدر است و بعد با توجه به هزينه‌هاي برق، اين مقدار را محاسبه كنيد.

آيا با هر اسيك ماينري مي‌توانم هر ارز ديجيتالي استخراج كنم؟

دستگاه‌هاي خاص براي ارزهاي ديجيتال خاص طراحي مي‌شوند. به زبان ساده، هر ماينري كه براي استخراج بيت كوين ساخته شده باشد، مي‌تواند هر چيزي كه از رمزگذاري مورد استفاده در بيت كوين استفاده كرده باشد را استخراج كند.

حرف آخر

با در نظر گرفتن نكاتي كه در اين مقاله گفته شد، اين روزها استفاده از يك ماينر و به تنهايي استخراج كردن كاري عقلاني به نظر نمي‌آيد. انجام اين كار فقط منجر به هزينه‌هاي گزاف و حتي ضرر خواهد شد. متخصصان حوزه ارزهاي ديجيتال پيوستن به يك استخر ماينينگ را كاري منطقي‌تر مي‌دانند؛ چون با اين كار شما ماينر خود را به شبكه‌اي از ماينرها وصل مي‌كنيد و به بالا رفتن قدرت استخراج شبكه كمك مي‌كنيد. به ياد داشته باشيد قبل از انتخاب دستگاه اسيك ماينر، حتما تحقيقات و بررسي‌هاي لازم را به عمل بياوريد و دستگاهي را انتخاب كنيد كه با منابع و اهداف شما همخواني داشته باشد. وبسايت‌هاي زيادي براي مقايسه قيمت كوين‌هاي مختلف و روند پيشرفت آنها در بازار وجود دارد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.