دستگاه ماينر

پارسيان ماينر

دستگاه ماينر

ماينرها و حمله51درصدي

بر اساس توييت‌هاي گاي سواَن (Guy Swann)، گوينده پادكست كريپتوكونومي كه در روز 24 مي (3 خرداد) در حساب خود منتشر كرد، دو استخر استخراج بيت كوين كش (BCH)، در تلاشي آشكار براي معكوس كردن تراكنش‌هاي ماينر ديگر، بر روي بلاك چين اين ارز ديجيتال حمله 51 درصدي انجام دادند.

بر اساس گزارش وب‌سايت كوين‌دسك، اين حركت به هارد فوركي كه در روز 15 ماه مي (25 ارديبهشت) رخ داد، گره خورده است. اين دو استخر استخراج با نام‌هاي BTC.com و BTC.top اين حركت را براي متوقف كردن ماينر ناشناس از گرفتن سكه‌هايي كه قرار نبود تا زمان اتمام انجام تغييرات و به روز رساني كد به آن دسترسي داشته باشند، صورت دادند.

در زمان فورك، يك مهاجم از باگي ناسازگار با ارتقا، كه سبب شد شبكه تقسيم شود و براي مدت كوتاهي ماينرها بلاك‌هاي خالي را استخراج كنند، سوءاستفاده كرد.

در ارزهاي ديجيتالي مانند بيت كوين كش، حمله51درصدي شامل تشكيلات و يا گروهي است كه كنترل اكثريت قدرت هش شبكه را در دست مي‌گيرند و بدين ترتيب قادر به انجام كارهايي مي‌شوند كه به طور معمول مجاز به انجام آن نيستند؛ مانند تلاش براي بازنويسي تاريخ تراكنش‌ها در شبكه.

اين قابليت مدت‌هاست كه يكي از موضوعات بحث‌برانگيز است و ارزهاي ديجيتال ديگري هم به دليل كاهش نرخ هش شبكه متحمل حملات مشابهي شدند.

در يك لحظه، BTC.top به تنهايي بيش از 50 درصد قدرت را تحت كنترل داشت. اما BTC.com و BTC.top توانستند به هم بپيوندند و بلاك‌هاي تراكنش را معكوس كنند.

بر اساس گزارش وب‌سايت Coin.Dance در حال حاضر اين دو استخر استخراج 44 درصد از قدرت هش بيت كوين كش را در اختيار دارند.

قسمت جالب اين حمله خاص به بيت كوين كش اين است كه به طور حتم در تلاش براي انجام كاري به ظاهر خوب براي جامعه انجام شده است، نه با هدف پاداش دادن به مهاجمان و يا گرفتن پول‌ها براي خودشان.

اما در جامعه بيت كوين كش همه موافق اين اتفاق نيستند. يكي از توسعه‌دهندگان بيت كوين كش كه با نام Kiarahpromises شناخته مي‌شود، در 17ام ماه مي در مقاله‌اي نوشت:

ترتيب دادن يك سازماندهي مجدد براي ارجاع تراكنش‌هاي ناشناخته. اين حمله 51 درصدي است. بدترين نوع حمله ممكن. در وايت‌پيپر آمده. پس غيرمتمركز بودن و غيرقابل تحريف بودن چه مي‌شود؟ فقط زماني كه مناسب است اهميت دارند؟

تشريح يك حمله

 

جزئيات دروني حمله 51 درصدي استخرهاي استخراج و همچنين حمله اوليه‌اي كه سبب شد حمله 51 درصدي در پاسخ به آن اجرا شود، پيچيده است.

گاي سواَن در تشريح اين وضعيت در توييتر خود نوشت:

از زمان جدايي اصلي در سال 2017، شمار قابل توجهي از سكه‌ها به طور تصادفي به آدرس‌هاي «هركسي مي‌تواند خرج كند» فرستاده شده‌اند. اين مي‌‌تواند به دليل شباهت و سازگاري امضاهاي تراكنش بيت كوين با بيت كوين كش باشد و يا اينكه احتمالا از روي شبكه بيت كوين در شبكه بيت كوين كش بازخواني و تكرار شده‌اند.

او افزود:

اما زماني كه يك تغيير كد در طول هارد فورك 15 مي بيت كوين كش حذف شد، اين سكه‌ها به طور ناگهاني قابل خرج شدند. اساسا سكه‌ها را دو دستي تقديم ماينرها كردند.

ماينر مهاجم ناشناس تصميم گرفت كه سعي كند اين سكه‌ها را از آن خود كند. و اين زماني كه بود كه BTC.com  و BTC.top براي معكوس كردن آن تراكنش‌ها به سرعت دست به كار شدند.

سواَن در ادامه سخنان خود افزود:

زماني كه دستگاه ماينر ناشناس سعي كرد كه سكه‌ها را براي خودش بردارد اين دو استخر استخراج متوجه اين موضوع شدند و بلافاصله تصميم گرفتند كه سازماندهي مجدد را اجرا كنند و اين تراكنش‌‎ها را به نفع تراكنش‌هاي خودشان، فرستادن سكه‌هاي با p2sh مشابه و بسياري ديگر از  بين ببرند.

اما برخي كاربران بيت كوين كش معتقدند كه اين كار درستي بود.

جاناتان سيلوربلاد (Jonathan Silverblood)، يكي از پشتيبان‌هاي فعال بيت كوين كش در واكنش به اين اتفاق اظهار داشت:

اين وضعيتي بسيار ناخوشايند است، اما دقيقا همان چيزي است كه اثبات كار است. در اين مورد، استخراج‌كنندگان به اين دليل كه معتقد بودند يك تراكنش درون اين بلاك نامعتبر است، تصميم گرفتند كه بلاك‌ ايجاد شده را رها كنند و آن‌چه كه من شنيدم را رقم زدند.

هنوز هم، برخي با اين استدلال كه رويداد پيش آمده نشان داد كه ارز ديجيتال بيت كوين كش بسيار متمركز است، گمان مي‌كنند كه اين يك نشانه بد براي بيت كوين كش است.

هنوز حمله 51 درصدي، يكي از نگراني‌هاي مشترك در ميان شبكه‌هايي است كه از الگوريتم اثبات كار استفاده مي‌كنند. براي مثال، بر اساس آمار وب‌سايت بلاك چين، بيش از نيمي از قدرت هش فعلي بيت كوين، در اختيار سه استخر استخراج قرار دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.